fredag 3. januar 2014

De 12 dramatiseringskategoriene

Her er de 12 dramatiseringskategoriene når det gjelder reklame. 


1. Produktet i hovedrollen
Denne måten viser selve produktet og fokuserer kun på det.
2.Produktet i bruk
Dette viser hvordan produktet brukes.
3. Problemet produktet skal løse
Denne viser et problem og viser produktet som løser det.
4. Problem og løsning
Reklamen kan vise et problem, så kan produktet viser hvordan man løser dette problemet. Det kan ha før og etter bilder. 
5. Resultatet
Viser hvor godt produktet er ved at det viser gode resultater. 
6. Sammenligning
Reklamen sammenligner produktet sitt med et annet som er dårligere. Det er gjør at produktet står fram som best.
7. Opprinnelse eller råvarer
Reklamen skriver om varen, hvor den kommer fra og litt historie om den.
8.Testimonium
Reklamen tester den og har gjerne med en kjendis som viser produktet.
9. Den aksepterte overdrivelse
Ved denne måten kan reklamen overdrive. Man viser hvor mye "bedre" livet ditt blir ved bruk at dette produktet for eksempel. 
10. Den informative vinklingen
Her skriver man informasjon om reklamen, man skriver fakta om produktet. 
11. Analogi
Her kan man si ting som, " det er så lett som å ringe på døren", altså man sammenligner det med ting for å si hvor bra produktet er.
12. Aktualitet
Her skriver man om produktet i en sammenheng som er aktuelt i nyhetene for eksempel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar